Cosul este gol
Conectează-te ca să te putem notifica când primești un răspuns
Intr-o lume care nu mai crede nici in fericirea prin consum si nici in binefacerile concurentei egoiste si ale progresului nelimitat, ''A avea sau a fi?'' este un manifest pentru o noua ordine psihologica si socioeconomica. Fromm urmareste istoria si efectele a doua moduri fundamentale de a exista: cel bazat pe avere, putere si agresivitate, respectiv cel motivat de dragoste, daruire si spontaneitate. Solutiile iesirii din starea de depresie si dezumanizare birocratica sunt articulate intr-un program socioeconomic temerar, care merge de la initiativele individuale ale ''consumului sanatos'' si ale intensificarii trairilor spirituale pana la masuri globale in favoarea unei democratii participative, a unui management umanist si a diminuarii inechitatilor flagrante. Punand laolalta argumente psihanalitice si marxiste cu revelatii din mistica medievala si cu subtile analize macroeconomice, si tintind deopotriva excesele capitalismului si socialismului, ''A avea sau a fi?'' este o sinteza surprinzator de actuala. Consumatorul este vesnicul sugar ce plange dupa biberonul cu lapte. A consuma reprezinta o forma de ''a avea'', probabil forma cea mai importanta. Consumul alina nelinistea, intrucat ceea ce ai nuti poate fi luat; dar el te indeamna sa consumi si mai mult, pentru ca ceea ce ai consumat anterior nu-ti mai ofera satisfactie. - E. Fromm